keskiviikko 7. syyskuuta 2016

À l'école

Salut!

Yks viikko taas vierähtänyt ja pakko sanoo, että aika kuluu kyllä ihan kauheen nopeesti. Viikonloppuna tehty Ranskan reissukin oli kyllä superonnistunut, mutta tiivis paketti! Siitä lisää myöhemmin.

Mulla tosiaan alku koulu viime maanataina, kun kauheessa paahteessa kävelin bussipysäkille. (tuli muuten pikkasen kuuma!!) Oon jo muutaman kerran testannu kuinka nopee pysäkille ehtii kävellä, jos on supernopee... En oo muuten viä kertaakaan myöhästynyt, vaikka bussit onki tosi tarkasti ajallaan! Tänä aamuna oli muuten ihan ylinätti aamuaurinko, joka paisto vuorten välistä sumun ja puitten läpi! Harmi vaan, etten ehtinyt ottaan kuvaa, koska oli taas vaihteeks "hieman" kiire...
Taidetta koulun vessoissa

"Siitä ekasta päivästä viä... Tulin tosiaan bussilla keskustaan ja siitä sit kävelin massan mukana koululle. Siinä sitten jonkin aikaa kujailin tossa koulun pihassa ennen kun tajusin mennä secretairen luon ja selittää ranskaks, että kuka oon ja kysellä minne mun pitäs mennä. No, tulin ymmärretyks kuitenki ja mut ohjattiin takas ulos. Siinä sitten odottelin jonki aikaa, kunnes päädyin kysyyn yhdeltä opettajalta, että minne mun pitäs mennä ja sit mut ohjattiin mun luokkaan. Mun luokalla on tosiaan 22 (?) oppilasta, jos mut ja toinen "vaihtari" ( joka siis asuu Baselissa eli siis saksankielisessä Sveitsissä, mutta puhuu lähes täydellistä ranskaa ja käy täällä koulua, mutta palaa perjantaisin viikonlopuiks Baseliin) lasketaan mukaan. Ekana päivänä näin myös toisen YFU vaihtarin (Virosta) joka on meidän koulussa! Ekan päivän jälkeen en kuitenkaan oo häntä enää nähnyt...
Collège de Gambach eli mun koulu
Koulun rakennukset B ja C 


Mä käyn täällä siis koulua nimeltä Collège de Gambach ja oon luokalla 2F2 eli oman ikästen kanssa. (Tosin meijän luokalla taitaa olla 15-18 vuotiaita, mutta joo...)  Mun koulu, kuten tää koko kaupunki, on tosiaan kaksikielinen. Ranskankielisiä on kuitenkin isompi osa ja käytännössä kaikki puhuu (tai ymmärtää ainakin) ranskaa melko hyvin. Ranskalla siis pystyy kommunikoimaan varsin hyvin, jos vaan vielä sitä itekkin osais vähän paremmin... Fribourgissa on siis kolme "lukioo", joista Gambach on se keskikokoinen. Suurimmassa on about 1300 oppilasta, täällä ~800 ja pienimmässä ~600.

Se tunne kun saat ilmasta pepsiä juna-asemalta :) vielä kun jois limpparia ni oisin juonu ton ite. Nyt lahjotin siskolle.

Koulujutut pitää kyllä mut tosi kiireisenä, koska yritän tehdä kaikki läksyt tai ainakin ymmärtää mitä käytiin tunnilla ja mitä pitäis läksyinä tehdä (suurin osa ajasta meneekin just tähän ymmärtämis-käännösosioon).
Mun yks tärkeimmistä tavaroista täällä = Sanakirja, kastui pahasti kun mulla oli vesipullo auki repussa tässä yhtenä päivänä... :DDD

Opet kyllä tosi hyvin ymmärtää etten tajua kaikkee tai en oo saanut jotain juttua tehtyä. Toinen mun ranskan opeista hankki mulle just "helpon" kirjan luettavaks, eikä mun tarvii tehdä sillä "kurssilla" samoja tehtäviä (kirjallisuutta ja sen historiaa) vaan riittää, kun luen kirjaa ja teen siitä muistiinpanoja. Saisin myös tehdä tän "itsenäisesti" esim. kirjastossa tai kotona, mutta valitsin mielummin käydä tunneilla luokan kanssa. ( Käyn siis kahta ranskan "kurssia": yhtä ranskankielisten eli oman luokan kanssa ja toista kakskielisten kanssa.) Täällä ei tosiaan oo kursseja samallalailla kun Suomessa ja tunnit pysytään yhdessä oman luokan kanssa. Tähän poikkeuksen tekee yksi valinnaisaine, joka mulla on italia! Alunperin se oli fysiikka&matikka, mutta vaihdettiin se proviseuren kanssa italiaan, koska fyssa&matikka oli niin täynnä. Ei kyllä kovasti mua harmita...

Mun lukkari johon tehtiin jonku verran muutoksia... 

Mun luokka on tosi mukava, enkä oo joutunut syömään yksin, kun aina joku tulee mun kanssa! Useimmiten ainakin Olivia (Baselista) ja Vanessa, joka kai (?) vaihto toisesta koulusta tänne, mutta myössä monet muut. Meidän luokalta yks tyttö kävi viime vuonna Suomessa ja esitteli jo mulle sen muumikyniä ja lisäks yhden mun luokkalaisen pojan äiti on ruotsalainen! Tän pojan kanssa pääsin jo puhuun ruotsia eilen liikkatunnilla. (Meillä oli säbäturnaus, ja olin niin hyvä, että ope sano mua Gambachin Sakari Salmiseks. (suomalainen jääkiekkoilija, joka pelas viime kauden Fribourgin joukkueessa)) Ainiin, jos joku ei vielä tiennyt, niin Antti Philström pelaa kans siä kuukauden.
Ekana päivänä söin rakennuksen C ylimmässä kerroksessa

Ekan päivän koululounas :b

Koulun lisäks mun elämään täällä kuuluu vähän jääkiekkoa ( kiekon hallintaan saan vähän lisäopetusta, koska valmentaja, ei kovin suureks yllätykseks, huomas ekassa pelissä, etten oikee osaa kuljettaa kiekkoo...) Lisäks mun elämään kuuluu paljon juustoja ja hedelmiä ja suklaata! Ja ehkä vähän muutaki ruokaa... ;) Rohkeesti vaan kommenttia, jos kiinnostaa kuulla jostain tietystä jutusta tai on jotain kysymyksiä, tai ihan muuten vaan!

À bientôt!



2 kommenttia:

  1. Kiitos, kiva jälleen lukea! Kertoilet niin elävästi, että tilanteet "näkee silmissään". :-)

    Hauskaa, että kuuluisa sveitsiläinen täsmällisyys on edelleen voimissaan, kun puhuit, että bussit kulkevat tarkasti ajallaan. Sveitsi on vanha kellomaa. Onko muuten pysäkeillä diginäytöt siitä monenko min. ja sek. kuluttua seuraava bussi tulee?

    Tänne Suomen eteläalueille on luvattu 20°C lämpölukemia nyt tulevana viikonloppuna. Vielä tuntuu kesäiseltä ja voi nauttia asioista ulkosalla.

    Hienoa, kun olet kestänyt siellä sitä kaikkea pyöritystä... Varmaan ekat pari viikkoa - eka kuukausi koettelee voimia eniten, kun on niin paljon koko ajan uutta ja uutta! Kohta sun elämä saa sielläkin oman rytminsä ja rutiininsa. :-)

    Juustomaa, suklaamaa... ihanaa!!

    Reippautta ja rohkeutta
    edelleen jokaiseen päivääsi!

    Rauni
    p.s. Nadjalta terveisiä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka! Vastaus tulee nyt kyllä kovasti myöhässä... Mutta niin, bussipysäkeillä ei ainakaan täällä Fribourgissa oo tullut vastaan sellatteita näyttöjä. Toisaalta liikun vaan yhdellä linjalla, enkä yhtään ihmettelis vaikka isommissa kaupungeissa / keskustan linjoilla oliskin sellatteita näyttöjä... Kiitos kommentista ja terkut sinne suuntaan!

      Poista

Rohkeasti vaan kommentteja kehiin!